החומר הלבן - פיסול עכשווי בפורצלן

האמניות המשתתפות בתערוכה: אילת זר שינבוים, אתל פיסרף, גילית לוין רונן, ג'ין מאייר, יעל עצמוני, כוכבית בן עזרא גולדנברג, מוריה אשכנזי רוזנבלום, עופרה קוץ, עינב ברנס אליאסוב, , עירית אבא, ענת נגב, ענבר פרים, סימה לוין, רות שרייבר, רחל סטולר, רני גילת, שחף גבעון, שרון בריל, שרי מנולה שטמפלר ותמרין פולדר

תערוכה זו בוחנת את הפורצלן כחומר פיסולי ביצירה ישראלית עכשווית. עדינותו ושקיפותו של החומר הלבן משוות לו מראה אצילי וטהור אשר הפך אותו ליקר ערך ונחשק במזרח ובמערב. החרסינה הומצאה בסין במאה השמינית לספירה וסוד ייצורה נשמר בקפדנות. היא הייתה החומר המועדף לשימוש בחצר הקיסרים הסינים, וכלי החרסינה הסיניים זכו לכבוד ולהערכה מידית לא רק בסין אלא גם מחוצה לה. דוגמאות ראשונות של כלי חרסינה הגיעו לאירופה במאה ה-15, ובמאה ה-16, עת נפתחו דרכי מסחר ימיות בין סין לאירופה, החל מסחר סדיר שכלל גם כלי חרסינה. השם פורצלן (porcelana) ניתן לחומר הקרמי הלבן הסיני על ידי האיטלקים בימי הביניים. החומר הקרמי הזכיר להם צדפות לבנות דקיקות ומבריקות שכונו בשם זה. רק במאה ה-18 פוענח סוד ייצור הפורצלן בגרמניה ומשם עבר לשאר ארצות אירופה. המפעלים שהוקמו ייצרו סטים של כלים ופסלים מחרסינה שעוטרו בציורים מגוונים והיו מיועדים לקהל בעל טעם מעודן וממון.
פיתוחם של חומרי פורצלן נוחים לעבודה ביד במאה ה-20 עורר מגמה חדשה של קדרים-אמנים שיצרו מפורצלן. התערוכה מסמנת את התחזקותה של מגמה זו גם בארץ. בשנות ה-90 החל להגיע לארץ פורצלן מוכן שאפשר לאמנים רבים יותר להתנסות בו ולהישבות בקסמיו למרות שאינו קל לאילוף. הפלסטיות שלו פחותה משל חומר רגיל, הוא מתכווץ באופן משמעותי בזמן הייבוש והשריפה ויכול להיסדק ולהתעוות בקלות.
העניין ההולך וגובר בפורצלן והאפשרויות המתגלות הציבו בפני היוצרים אתגרים חדשים והרחיבו את ההקשרים הרעיוניים ושיטות העבודה המקובלות. חלק מהעבודות בתערוכה זו מתריסות נגד אותו עידון אצילי של החרסינה כהעמדת פנים, אחרות מצביעות על השבריריות המסתירה מאחוריה ביוגרפיה כאובה של אובדן ועל הלובן כמחיקה של זיכרון. גם מבחינה טכנית ואסתטית בוחנות העבודות את גבולות החומר והאיכויות שבו: עבודה בגדלים לא שגרתיים; עבודה על גלגל בשילוב בניית יד; שימוש בדפי פורצלן דקיקים; טבילה בפורצלן נוזלי של חומרים שנעלמים בשריפה אך משמרים את נוכחותם לפרטי פרטים כהקפאה של הזמן; ויצירתם של מאובני תרבות וטבע. הזיכרון התרבותי שנאגר בפורצלן וההשפעה ההדדית בין מזרח למערב ממשיכים להוות כר פורה גם ליצירה בת זמננו.
התערוכה בשיתוף אגודת אמני הקרמיקה

שחף גבעון


ענת נגב


עירית אבא


אתל פיסרף


סימה לוין
התערוכה תוצג עד ה-14.11.15.