אלכס ליבק, שלוש שנים אחרי

אלכס ליבק, שלוש שנים אחרי. צילום מאזור האסון הגרעיני ביפן ועבודת וידאו Finger Pointing Worker, ע"י יוצר אנונימי

ב-11.3.2011 התחוללו באזור טוהוקו ביפן שרשרת של אסונות בזה אחר זה. רעידת אדמה שעוצמתה 9 טלטלה את אזור סנדאי. כתוצאה מכך שטף גל צונאמי בגובה 10 מ' את חופי צפון-מזרח יפן והפך ערים ויושביהן על פיהן. אך הנזק החמור מכולם היה פגיעתו של הצונאמי במספר כורים גרעיניים ליצור חשמל. השפעתה הסביבתית של הדליפה הרדיואקטיבית של הכורים נמשכת עד היום ואינה מאפשרת לשקם את האזור הקרוב אליהם.
אלכס ליבק טס ליפן יום אחרי האסון כצלם מטעם עיתון הארץ והגיע לשם מאז שלוש פעמים נוספות כדי לתעד את העבודה של IsraAid, ארגון סיוע התנדבותי מישראל באזור טוהוקו . מאז ומתמיד, תפס ליבק את הצילום כאקט חברתי בעל יכולת השפעה על התודעה הציבורית. כצלם תיעודי ותיק, זכה ליבק בפרס ישראל(2005) על הראיה המקורית והנוקבת שלו. הצילום שלו ישיר, ויחד עם זאת משקף אמפטיה ותר אחר ההיבט האנושי בכל מצב.
למרות שהוא מורגל במציאות הישראלית למודת הטראומות, הוכה ליבק בתדהמה למראה עוצמת הפגיעה באזורים מוכי האסון ביפן. אחרי שרעידת האדמה,הצונאמי והאסון הגרעיני טרפו את הכלים פגש ליבק בנופה של צפון יפן ובאנשיה את חוסר האונים, האיפוק, ההתמודדות עם הבדידות, הכאב, חוסר הודאות והריקנות. לצד הפרויקט התיעודי אליו הוזמן, יצר ליבק סדרת צילומים המבטאת את נקודת מבטו האישית ונוגעת בעצב החשוף בקשב וברגישות.
צילומיו מבטאים את הפער בין מה שנמחק לעומת מה שנותר- שלד מכונית מחליד בחוף הים, ראשי פסלים בודהיסטיים (Jizo ) שנשברו בבית הקברות, אשה זקנה פוסעת ברחוב שפעם היה שלה. בחלק מהצילומים מדגיש ליבק באופן עז את חווית האבסורד: שער מקדש שינטו (Torii) המתנשא מעל ההריסות או אחד מפסלי המקדש, שועל (Kitsune) שנותר עומד על כנו אל מול הלוע של הבולדוזר. בצילומים אחרים הוא מתבונן במרחב הפתוח, בשקט הרועם שאחרי הסערה; גבעת חול חשופה שמתוכה מגיח צלב, גל תמים למראה המתנפץ בעוצמה אל המזח ומראה פסטורלי לכאורה של קבוצת איכרים בשדה המלקטים למעשה פסולת רדיואקטיבית.
זהו אינו צילום שנועד לזעזע את הצופה אלא לעורר אותו להתבונן ברגע שאחרי האסון ולהבין את משמעויותיו. הצילומים נעים בין קרבה ואינטימיות אנושית למבט מרוחק ומהורהר. המבט המצטבר של ליבק בפעמים בהן ביקר באזור האסון מאפשר אמנם הזדהות עם הניצולים אך גם מעורר ספקות ושאלות לגבי השיקום והשלכותיו הסביבתיות של האסון.



(1)IsraAid הוא ארגון התנדבותי ישראלי הפועל להגשת סיוע לנפגעי אסונות בעולם. פעולת הצילום של שלוש עיירות ששבות בהדרגה לחייהן נעשתה כעין שיקוף ותמיכה והסתכמה בספרון מצולם שקיבלו התושבים.
(2)פסלי השועל- קיצונה (Kitsune)העומדים על המשמר בכניסה למקדש השינטו נודעים בכוחות העל- טבעיים המיוחסים להם והמיתוס הרווח על יכולתם להפוך לבני אדם.
(3)פסלי ג'יזו (jizo)דמויי נזיר-ילד, הם מגינם של הילדים,הנשים והמטיילים בבודהיזם.