תערוכות

עינת אמיר / שנות אור

בתערוכה זו ממשיכה עינת אמיר במסעותיה אל מחוזות מיתיים, אל עבר דימויים המשקפים אור והארה בתרבויות המזרח – מסעות שמזמנת לה חוויית הצילום. אף שהתבוננות ישירה באור מנוגדת לחוקי הצילום, מאז ומתמיד נמשכה אמיר בתצלומיה ובעבודות הווידיאו שלה אל הנצנוץ, אל הסנוור ואל האור עצמו, כחומר וכמדיום גם יחד.
במפגש עם אוסף אמנות המזרח של מוזיאון וילפריד ישראל לכדו את עיניה של אמיר הטנגקות (מגילות בודהיסטיות מצוירות) ומראות הברונזה הסיניות, שכתמי הפטינה, אשר נצברו עליהן במהלך השנים, הזכירו לה שמשות וכוכבי לכת.
אמיר החלה את דרכה בלימודי עיצוב טקסטיל והמשיכה כאמנית, המשלבת בין הדפסים לבין מיצבי וידיאו וצילום. בדיקת גבולות החומר והמדיום היא חלק בלתי נפרד מאופן הפעולה שלה. תהליך העבודה על המיצב הנוכחי החל בצילום הצד האחורי של המראות הסיניות. המרחב הצילומי הפך עבורה לשדה התרחשות של מופעים פלאיים. תופעות אופטיות של אור והשתקפויותיו במפגש בין מטול שקפים, מראות ועדשת המצלמה, הניעו אותה להדפיס את הדימויים על גבי מצעים שונים ולחקור את השילוב בין עיבוד ידני לעיבוד דיגיטלי בטכניקות שונות: קימוט, ציפוי, חיתוך ותצריב צילומי.
הטנגקות הבודהיסטיות, שצוירו על גבי בד ונישאו מגולגלות על ידי נזירים, הפכו תחת ידיה של אמיר להדפס על גבי שקפים גדולי ממדים, התלויים במרחב כמגילות. באחת מהן נראה מבנה קוסמולוגי, ובאחרת – בודהא אפוף הילת אור, ישוב על גבי פרח לוטוס, מוקף בפמלייתו השמימית. האור, שכמו קורן ממנו, חודר מבעד לחרכים הדקיקים שחרצה אמיר בדימוי, ויוצר רישום בחוטי אור. עבודות אלה משייטות בין האיכות הפיזית והמטאפיזית של האור. הן מזמינות את הצופה להרהר בקסם שבמעשה הצילום, המשקף את האור, ובאמצעותו את המראה הנחשף ומתגלה לעדשת המצלמה, ובמהותו של מושג ה"הארה" הבודהיסטי, המתאר מצב תודעה בהיר וצלול, הרואה את הדברים נכוחה.
אמיר פועלת כאלכימאית. היא מנסה לזקק את המהות המקורית, שאבדה לאובייקטים שבחרה, כדי להפיח בהם חיים חדשים. המראות העתיקות, שאיבדו מיכולתן לשקף את הניצב מולן, הופכות למרחב גלקטי של השתקפויות; האור, שנעלם ונספג ברכוּת בקטיפה הכהה, חוזר ומבהיק מעלי הזהב ומירחי המתכת המודפסים.
התערוכה מציעה הפוגה מן הקצב המהיר של תקופתנו. השהייה המדיטטיבית בתוך מופעיו האינסופיים של האור מזכירה, כי אורם של השמש ושל הכוכבים, אותו אור הזורח זה מיליוני שנים, ממשיך להאיר גם עתה.

שיר מלר-ימגוצ'י, אוצרת

עינת אמיר, ילידת 1980, חיה ויוצרת בירושלים. בוגרת עיצוב טקסטיל, שנקר(2008) ותואר שני באמנות-יצירה באוניברסיטת חיפה (2015), זוכת פרס אינדי לצילום(2019) ופרס אלימה ריטה להדפס-מטעם המשכן לאמנות עין חרוד (2018), מלגת אמן בקהילה מטעם משרד התרבות לשנת 2019-20. הציגה בתערוכות בארץ ובחו״ל בין היתר The Tate Modern לונדון, ביאנלה לאמנים צעירים מוסקווה, מוזיאון ישראל, מוזיאון ארץ ישראל ת״א, מוזיאון ת״א, סדנת ההדפס, גלריית אינדי לצילום ועוד.

התערוכה הופקה בתמיכת הקרן בשביל האמנות.