כללי

מקבץ תערוכות – זיכרון סמנטי

התערוכות יורדות ב30.6

סומקשי‭ ‬סינג‭, ‬שרון‭ ‬גלזברג‭ ‬ושי‭ ‬זילברמן‭ ‬עוסקים‭ ‬בעבודותיהם‭ ‬בהתפתחות‭ ‬של‭ ‬נרטיבים‭ ‬תרבותיים‭ ‬ובוחנים‭ ‬תפיסות‭ ‬מציאות‭ ‬ויצירה‭ ‬של‭ ‬נרטיבים‭ ‬מקומיים‭, ‬אישיים‭ ‬ובדויים‭. ‬שלושת‭ ‬האמנים‭ ‬יצרו‭ ‬מיצבים‭ ‬חדשים‭ ‬לתערוכה‭ ‬ומציעים‭ ‬בהם‭ ‬אפשרויות‭ ‬להתבוננות‭ ‬מחודשת‭ ‬על‭ ‬אובייקטים‭ ‬ועל‭ ‬הדרכים‭ ‬בהן‭ ‬הם‭ ‬קשורים‭ ‬לזיכרונות‭ ‬‮—‬‭ ‬אישיים‭ ‬או‭ ‬תרבותיים‭ ‬והיסטוריים‭ ‬‮—‬‭ ‬ולפעולת‭ ‬הזיכרון‭ ‬עצמה‭. ‬אוסף‭ ‬המוזיאון‭ ‬והמרחב‭ ‬הגאוגרפי‭-‬רעיוני‭-‬תרבותי‭ ‬בו‭ ‬הוא‭ ‬פועל‭ ‬מהווים‭ ‬נקודת‭ ‬מוצא‭ ‬לכל‭ ‬אחד‭ ‬מהמיצבים‭ ‬ולתערוכה‭.‬

הזיכרון‭ ‬הסמנטי‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬זהותם‭ ‬ומאפייניהם‭ ‬של‭ ‬אובייקטים‭ ‬שונים‭ ‬בסביבת‭ ‬האדם‭, ‬ולכן‭ ‬הוא‭ ‬מקושר‭ ‬למושג‭ ‬הידיעה‭, ‬אך‭ ‬ניתן‭ ‬לרכוש‭ ‬מידע‭ ‬סמנטי‭ ‬גם‭ ‬באופן‭ ‬לא‭-‬מודע‭ ‬מתוך‭ ‬החשפויות‭ ‬חוזרות‭ ‬בסיטואציות‭ ‬שונות‭ ‬ובהקשרים‭ ‬שונים‭. ‬האם‭ ‬ניתן‭ ‬לעשות‭ ‬מניפולציה‭ ‬לזיכרון‭ ‬על‮–‬ידי‭ ‬יצירת‭ ‬שינוי‭ ‬בדפוסים‭ ‬המזוהים‭ ‬עם‭ ‬אובייקט‭ ‬מסוים‭? ‬שלושת‭ ‬האמנים‭ ‬ליקטו‭ ‬ועיבדו‭ ‬סיפורים‭ ‬ואובייקטים‭ ‬והשתמשו‭ ‬בהם‭ ‬כמצע‭ ‬לבחינת‭ ‬האמת‭ ‬הפנימית‭ ‬של‭ ‬החפצים‭. ‬הם‭ ‬בוחנים‭ ‬אם‭ ‬שינוי‭ ‬במיקום‭ ‬האובייקטים‭ ‬על‭ ‬ציר‭ ‬הזמן‭, ‬במיקום‭ ‬הגאוגרפי‭ ‬ובמשמעות‭ ‬התרבותית‭ ‬יוצר‭ ‬שינוי‭ ‬בזהותם‭, ‬ועד‭ ‬כמה‭ ‬תלויה‭ ‬זהות‭ ‬זו‭ ‬בהבניית‭ ‬הקשרים‭ ‬וסיטואציות‭ ‬אחרות‭.‬

בכל‭ ‬אחד‭ ‬מהמיצבים‭ ‬משתמשים‭ ‬האמנים‭ ‬ברדי‭ ‬מייד‭ ‬‮—‬‭ ‬גלזברג‭ ‬ברהיטים‭, ‬זילברמן‭ ‬באובייקטים‭ ‬מוזיאליים‭ ‬וסינג‭ ‬בצמחים‭ ‬‮—‬‭ ‬
אבל‭ ‬שלושתם‭ ‬משבשים‭ ‬את‭ ‬השימוש‭ ‬המקובל‭, ‬הולכים‭ ‬נגד‭ ‬הזיכרון‭ ‬הסמנטי‭ ‬ויוצרים‭ ‬נרטיב‭ ‬חדש‭, ‬שבתוכו‭ ‬מקבלים‭ ‬האובייקטים‭ ‬משמעות‭ ‬מפתיעה‭ ‬וחדשה‭. ‬הרהיטים‭ ‬של‭ ‬גלזברג‭ ‬הופכים‭ ‬מחפצים‭ ‬שימושיים‭ ‬למצע‭ ‬לגן‭; ‬גמדי‭ ‬הגינה‭ ‬של‭ ‬זילברמן‭ ‬מבוססים‭ ‬על‭ ‬פסלים‭ ‬היסטוריים‭ ‬בעלי‭ ‬הקשר‭ ‬תלוי‭ ‬תרבות‭, ‬שנעלם‭ ‬כתוצאה‭ ‬משכפולם‭ ‬בחומרים‭ ‬חדשים‭ ‬והגדלתם‭, ‬והצמחים‭ ‬של‭ ‬סינג‭ ‬הופכים‭ ‬לאלמנטים‭ ‬אווריריים‭ ‬נטולי‭ ‬שורש‭ ‬וגוף‭, ‬תלויים‭ ‬באוויר‭ ‬ונעים‭ ‬בין‭ ‬אובייקט‭ ‬לרישום‭. ‬
החלל‭ ‬הנפער‭ ‬בין‭ ‬הזיכרון‭ ‬הסמנטי‭ ‬של‭ ‬האובייקטים‭ ‬לבין‭ ‬האובייקטים‭ ‬במהותם‭ ‬החדשה‭ ‬מאפשר‭ ‬בניית‭ ‬נרטיב‭ ‬חדש‭ ‬ומזכיר‭ ‬לנו‭, ‬כי‭ ‬השתנות‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬בלתי‭ ‬נפרד‭ ‬מקיומנו‭ ‬בעולם‭.‬